Mindfulness training

Wat is Mindfulness?

Mindfulness, van Doen naar Zijn

Mindfulness betekent letterlijk aandachtigheid of opmerkzaamheid; met je aandacht aanwezig zijn. Het is de tegenhanger van: Ďop je automatische piloot de dingen doení; de dingen doen zonder dat je er bewust van bent. Zo zijn we een groot deel van ons leven ook niet echt van moment tot moment erbij. We zijn bezig met het ťťn en in ons hoofd zijn we druk met het maken van plannen of zorgen, met herinneringen, analyses en oordelen. Ons denken is eigenlijk meer bezig met wat is geweest of wat nog gaat komen, dan met de situatie waarin we nu zijn.
Deze gedachten zetten ons heel vaak automatisch op ingesleten sporen. Onze gedachten roepen gevoelens op en bepalen ons gedrag, zonder dat we dat willen of weten. We herhalen onszelf. We kunnen ons gespannen voelen en we piekeren ons suf en toch leidt het nergens toe. Het is verbazingwekkend om te ontdekken hoeveel macht we aan onze gedachten toekennen. Ze kunnen ons gek maken, en dat gebeurt ook vaak! Op deze manier raken we niet alleen het bewustzijn van het huidige moment kwijt, maar ook de vrijheid om te kiezen of we er iets aan zullen doen en zo ja, wat?
Door Mindfulness stap je uit je normale dagelijkse patronen en automatismen: je leert ernaar kijken. Je maakt pas op de plaats, even geen Doen maar Zijn. Je leert aanwezig te zijn bij alles wat zich in het huidige moment aandient: onrust, pijn, spanning, ontspanning, vermoeidheid, boosheid, blijdschap enz. Door niet meteen in de actie te schieten, maar te blijven zitten, geef je jezelf de kans om je gedachten, je gevoelens en de sensaties in je lichaam beter te leren kennen. Door aandacht word je bewust van je automatismen, je ingesleten sporen, je herhaling van gedrag. Vanuit deze bewustwording kun je kiezen: in welke gedachte investeer je en welke laat je met rust. Je bent niet langer slaaf meer van je eigen denken, voelen en doen. Daarmee creŽer je vrijheid, rust en ontspanning.

Aandacht brengt je terug in het huidige moment, je doorbreekt je normale dagelijkse patroon.

In de Mindfulness Training leer je om met vriendelijke, niet (ver)oordelende aandacht aanwezig te zijn. De vaardigheid om in aandacht te zijn, leer je door verschillende formele oefeningen zoals de lichaamsscan, het zitten in aandacht en bewegen in aandacht (yoga). Maar ook door aandacht voor alledaagse handelingen zoals je tanden poetsen, de hond uitlaten of naar je werk fietsen, helpen je aandacht te ontwikkelen. Je ademhaling is daarbij een belangrijk hulpmiddel, eenvoudigweg omdat je ademhaling altijd aanwezig is. Het is een soort anker voor dit moment. Vriendelijkheid is nodig om je patronen helder te kunnen zien en ze te veranderen als je dat wilt. Je leert door zelf te ervaren. Daarom is het belangrijk dat je iedere dag met aandacht bezig bent. Je krijgt hiervoor (huiswerk)opdrachten en ondersteunende teksten.

De oorsprong van de Mindfulness Training

Dr. Jon Kabat-Zinn ontwikkelde aan de universiteit van Massachusetts dit succesvolle trainingsprogramma voor mensen die gebukt gaan onder zware stress. Als arts op een polikliniek voor pijnklachten, werkte hij met patiŽnten die uitbehandeld waren. In deze training leerden mensen hun eigen kracht in te zetten om anders met zichzelf, met stress, pijn en vermoeidheid om te gaan. De Mindfulness Training wordt al meer dan vijfentwintig jaar gegeven. De effecten ervan zijn in diverse wetenschappelijke onderzoeken onderzocht en telkens weer effectief gebleken. Voor het overgrote deel van de deelnemers is er een blijvende vermindering van zowel lichamelijke als psychische klachten. Mensen met stressklachten zoals piekeren, slapeloosheid, hoge bloeddruk, snel geÔrriteerd zijn, lichamelijke onrust en spanningsklachten kunnen veel baat bij deze training hebben. Maar ook mensen met de neiging tot perfectionisme of controle willen houden en mensen met psychische klachten zoals angst en paniekklachten, negatief denken, somberheid en depressie kunnen er veel baat bij hebben. Tenslotte is het voor iedereen zinvol om bewustzijn te ontwikkelen, met of zonder problemen!

Hoe ziet de mindfulness training eruit bij Fysio centrum Beringe?

1. Doelgericht werken.

Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er een hulpvraag gesteld, wat zou je willen bereiken met behulp van de mindfulnesstraining. Het is belangrijk om goed te weten wat je zou willen bereiken zo bepaal je je doel en kun je naderhand bepalen wat de mindfulnesstraining je opgeleverd heeft. Tijdens het programma is het wel belangrijk om dat doel en het willen bereiken van iets los te laten en je volledig over te geven aan de dagelijkse oefeningen.

2. Acht weken programma.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten, deze kunnen wekelijks zijn maar ook met een langere tussenperiode gepland worden. Deze afspraken worden altijd in onderling overleg gemaakt.

3. dagelijks oefenen.

De bedoeling is dat je tijdens je trainingsperiode jezelf dagelijks oefenen oplegt. Dit is noodzakelijk om een goed effect te verkrijgen. Het vergt oefening en een verandering van aandacht om blijvende verandering in jezelf te bewerkstelligen. Het lijkt veel en moeilijk maar je krijgt zo het grootste rendement uit de training. Gun jezelf deze trial je bent het meer dan de moeite waard!!!

4. onderwerpen.

Per sessie is er een ander aandachtspunt, dit punt kan naar aanleiding van je hulpvraag en vooruitgang variŽren en op maat aangepast worden. Heb je zelf een aandachtspunt wat tijdens de training bij je omhoog komt bespreek dit dan en er wordt zeker aandacht aan besteed.

5. Maandelijkse update in groepsverband.

Na het beŽindigen van het 8 weken programma bestaat er een mogelijkheid om maandelijks in een kleine groep de mindfulness te blijven herhalen, bijhouden. Deze bijeenkomsten zijn op de vrijdagmiddag van 14.00-16.00 uur.

6. De kosten.

Heb je een lichamelijke klacht, bv spanningshoofdpijn, chronisch terugkerende nekklachten, hyperventilatie achtige klachten die samenhangen met je hulpvraag dan kun je via je aanvullende zorgverzekering aanspraak maken op fysiotherapeutische vergoeding. Hieruit kun je( een deel van) de behandelingen vergoed krijgen.
Is er geen samenhang of ben je niet aanvullend verzekerd dan zijn de kosten voor de volledige mindfulness training 232,00 euro.
De maandelijkse vervolg/herhalingslessen kosten 105,00 euro per 10 bijeenkomsten.

7. Waaruit bestaat de training?

De trainingsbijeenkomst duurt 45 minuten per sessie.
Verder krijg je: